██▓▒مقالات مهندسی ░▓██

صنایع مکانیک مدیریت زبان

██▓▒مقالات مهندسی ░▓██

صنایع مکانیک مدیریت زبان

مهارت کلمه سازی ـ یافتن ریشه کلمات و شناخت پسوند و پیشوندهای پر

ا تسلط به کلمات ریشه ای و پسوند و پیشوندهای پر استفاده می توان با یادگیری تعداد معدودی کلمات ( ریشه ها و پسوندها و پیشوندهای معروف) صدها و هزاران لغت جدید را یاد گرفت و از همه مهم تر هنگام برخورد با کلمات جدید بخصوص در رشته های علمی ، به راحتی معنای کلمه را از روی اجزای تشکیل دهنده آن حدس زد.
در افزایش ذهن آگاهانه دایره لغات تسلط به ریشه کلمات و پسوندها و پیشوندهای مهم جزو ضروریات است و باید برای یادگیری این اجزای اصلی کلمه سازی اهمیت خاصی قائل شد.
در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در مورد اجزای سازنده کلمات و در واقع علم کلمه سازی ارائه خواهد شد.


http://khoaanh.net/_upload/NewsImages/LearningVocabulary_l.gif

برای مثال کلمه Port به معنای درگاه و بندر و دروازه ورود است. در زیر می بنیم که با اتصال پسوندها و پیشوندهای مختلف به این کلمه چندین کلمه جدید و پر مصرف ساخته می شود.


http://www.thehistoryofenglish.com/pics/creation_affix.gif

بسیاری از کلمات مانندman(انسان،مرد)،boy(پسر)،وhouse(خانه)نمی توانندبه اجزائ کوچکتر تقسیم شوند.اما تعداد بسیار زیاد دیگری از قبیل react(واکنش نشان دادن)inactive(غیر فعال)،actor(بازیگر مرد)وaction(عمل)از اجزائی تشکیل می شوند که می توانند از هم جدا شوند و در عین حال معنی هم داشته باشند.روشن است که تمامی این کلمات وجه اشتراکی دارند،یعنی ریشه act(عمل کردن).

عناصر مختلفی که به ابتدا و انتهای این ریشه افزوده می شود به تشکیل کلماتی با معانی مختلف کمک می کنند یا ریشه را به نقش های دستوری دیگر تبدیل می کنند،یعنی مثلا اسم را به صفت،صفت را به قید و غیره تبدیل می کنند.واژه actاغلب فعل است.inactive,reactive,activeصفت هستند و actor , action هم اسم هستند.عناصر - in-  ,re که به ابتدای ریشه افزوده می شوند پیشوند (prefix) نامیده می شوند،

اما ive ,-or ,- ion- که به انتهای ریشه افزوده می گردند پسوند (suffix) خوانده می شوند.

باید بخاطر داشته باشید که این ریشه است که معنی اصلی کلمه را بدست می دهد.شما باید یاد بگیرید که ریشه را از پسوند و یا پیشوند آن جدا کنید تا معنی کلمه ناآشنا را بفهمید.مثلا واژه biweekly ممکن است وقتی برای اولین بار آن را میبینید برای شما قدری عجیب به نظر برسد.اما با تجزیه ی این کلمه به اجزائ تشکیل دهنده ی آن ،احتمالا متوجه ی کلمه ای کم و بیش آشنا خواهید شد،یعنی bi-week-ly .شما معنی ریشه  week را می دانید.فرض کنید که می دانید پیشوند -bi به معنی عدد دو است و پسوند ly- هم وقتی به اسمی افزوده می شود پسوند صفت ساز است. بنابراین می توانید حدود معنای  biweekly را بفهمید.آیا حالا می دانید این کلمه به چه معنائی است؟این کلمه به معنای هر دو هفته رخ دادن یا ظاهر شدن است.با این اطلاع می توانید حدود معنای کلماتی که در آنها پیشوند -bi بکار رفته است را بفهمید،بشرط اینکه معنی ریشه ها را بدانید.

 5

مثلا ایا می دانید کلمات  bicycle,bicolor, bicultural, bimonthly چیست؟ bicycle به وسیله ی نقلیه ای اشاره دارد که بر روی دو چرخ حرکت می کند، bicolor به معنی دو رنگ، bicultural به معنی متعلق به دو فرهنگ و bimonthly به معنی دو ماه یکبار ظاهر شدن است.

با این حال ،گاهی اوقات برای ساختن شکل جدیدی از یک کلمه در ریشه تغییر املائی صورت می گیرد . این تغییرات گاهی خیلی جزئی هستند. برای مثال خیلی دشوار نیست که در یابیم کلمات famous (مشهور) و  purity (خلوص) به ترتیب از ریشه های fame (شهرت) pure و (خالص) مشتق شده اند. در موارد دیگر ممکن است ریشه به طور بی قاعده تغییر کند و املای واژه ی جدیدا تشکیل شده ممکن است آنقدر متفاوت باشد که شما ریشه را به راحتی نبینید مثلا آیا متوجه می شوید که ریشه های کلمات clarity (وضوح،شفافیت) و reception (پذیرش) کلمات clear و receive است.

همه ی ریشه ها مثل act نیستند که بتوانند به تنهایی به کار بروند و معنی هم داشته باشند. امروزه بیشتر اوقات ریشه فقط همراه با پیشوند و پسوند به کار میریود. مثلا ریشه fin به معنای end است اما این رایشه باید با پیشوند و یا پسوندی به کار رود تا معنی دار شود مثلا infinite (بی پایان) final (نهایی) و finish (تمام کردن) این ریشه نمی تواند به تنهایی به کار رود.

بسیاری از کلمات انگلیسی از کلمات لاتین و یونانی می آیند بز ودی جدول پرکاربردترین ریشه های لاتین و یونانی که در انگلیسی به کار می روند را درج می کنم.

دانلود رایگان یک جزوه کامل فارسی واژه نگاری انگلیسی  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد