██▓▒مقالات مهندسی ░▓██

صنایع مکانیک مدیریت زبان

██▓▒مقالات مهندسی ░▓██

صنایع مکانیک مدیریت زبان

مدیریت دانش ، فن آوری و خلاقیت و خلاقیت و نقش آن ها در بهبود کار


نام مقاله  : مدیریت دانش ، فن آوری و خلاقیت و خلاقیت و نقش آن ها در بهبود کارایی

کد مقاله  :  KM05

موضوع مقاله :  مدیریت دانش

فرمت فایل  :  PDF


تعداد صفحات  :  ۲۱

واژه های کلیدی:

چکیده  : 

سرانجام در خواهیم یافت که خاستگاه اقتصاد نوین، فناوری (اعم از ریز تراشه یا شبکه جهانی ارتباطات) نیست، خاستگاه آن، تفکر بشری است.
(alan weber) آلن وبر
.« اگر هیولت پاکارد می دانست که چه چیزهایی را می داند، سوددهی اش سه برابر می شد »
امروزه بسیاری از شرکت ها دریافته اند که برای کسب موفقیت در اقتصاد دنیای کنونی و آتی، به چیزی بیش از دستیابی اتفاقی و ناآگاهانه، به دانشی یکپارچه نیاز دارند.
هدف اصلی این مقاله دستیابی به درک دانش موجود در سازمان هاست. هدف اول آن است که به سؤالات زیر پاسخ داده شود:
دانش در زندگی و کار روزانه چگونه نماد پیدا می کند؟ چه تفاوتی با داده ها و اطلاعات دارد؟ چه کسی از آن برخوردار است؟ چه کسی از آن استفاده می کند؟ و به طور کلی منظور از دانش چیست؟
هدف دوم این است که معلوم شود چه کاری می بایستی در مورد دانش انجام شود؟ به چه امور کلیدی فرهنگی و رفتاری می بایستی توجه شود تا بتوان از دانش به طور مطلوب استفاده کرد؟ مهارت ها و نقشه های اصلی دانش چیست؟ ماهیت یک برنامه موفق علمی چیست و چگونه می توان فهمید که چنین برنامه ای موفق بوده است؟ از چه معیارها و سنجه هایی برای ارزشیابی دانش استفاده می شود؟
پاسخ ابتدایی و اولیه به تمامی این پرسش های اساسی در مورد نقش دانش در سازمان ها، به ما نشان خواهد داد که کار را از نخستین روز هفته چگونه آغاز می کنیم تا دانش در سازمان ما کاراتر، و بر آن اساس بتوان با استفاده از فن آوری، خلاقیت و فرآیندهای سازمان گام های مؤثری برداشت. (effectiveness) و اثربخشی (efficiency) نوآوری در بهبود کارآیی می بایست روش (knowledge management) برای رسیدن به اهداف فوق علاوه بر استفاده مؤثر از مدیریت دانش را به کار گیریم. (tough-minded ways to get innovative) های عقلایی نوآورشدن معتقد « پیتر دراکر » نگرش باز و گسترده ای به ابتکار و نوآوری دارد و مانند « جان سیلی براون » نیز همچون « اندرال پیرسون »
از آن نوعی که واقعاً برای یک شرکت قابلیت رقابتی ایجاد می کند) ) innovation productive است که نوآوری کارآمد که یک مدیر با تجربه بنگاهی است، به نوآوری از ژرفای « پیرسون » . بیش از این که ناشی از تخیل باشد، حاصل انضباط است گودال ها و نه ازاوج ابرها نگاه می کند.
را مهم جلوه داده و همچنین مدیران را به انجام پیشرفت های مداوم و « شگرف » یا فن آوری های « بزرگ » وی نیاز محصول کوچک در کلیه ابعاد کسب و کار فرا می خواند. رسیدن به این هدف مستلزم مدیریتی واقع گرا و غیراحساسی و در عین حال روشنفکر است. باید در جستجو و پیداکردن اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری های انجام شده در نوآوری های کنونی کسب و کار و در هرس کردن کسانی که فاقد یک هدف استراتژیک روشن و واضح هستند، سرسخت و بی باک بود. ولی در عین حال باید جرات و جسارت تشویق کارکنان را به مطرح کردن دایم نظراتشان و تفکر آزاد در مورد آینده را داشت. زمانی نیز که کارکنان به یک ایده استراتژیک با ارزش دست می یابند، باید منابع مورد نیاز برای بهره برداری از آن را در اختیارشان قرار داد. زمانی که پای یک نوآوری در میان است، اقدامات ناتمام و نصفه نیمه اصلاً به نتیجه نمی رسند.

توضیحات :